51: Parkeringshus i tre

-Et utviklingsprosjekt i samarbeid mellom offentlige byggherrer, industri og forskningsinstitutter

Rapport 51, 2002
83 s.
200,- (Gratis for medlemmer)

Sammendrag

Det foreliggende arbeidet har vist at:

  • Det er mulig å bygge et modularisert parkeringshus i tre som er funksjonsdyktig og bestandig, og som samtidig er demonterbart og egnet for gjenbruk.
  • Et parkeringshus i opp til 6 etasjer utført med bærende trekonstruksjoner vil gi vesentlig høyere sikkerhet ved brann enn det som aksepteres i henhold til veiledningen til Teknisk forskrift 1997.
  • For det undersøkte bygg med 205 parkeringsplasser er investeringskostnaden eks. mva beregnet til kr 85.000,- pr. parkeringsplass. Denne kostnaden reduseres til kr 71.000,- hvis taket også utnyttes til parkering.
  • Restverdien ved demontering og gjenbruk i tilsvarende parkeringshus etter ca. 20 år er vurdert til netto ca. kr 20.000 - 24.000 pr. parkeringsplass.
  • Byggetiden for parkeringshuset er vurdert til ca. 7 måneder.
  • Tre som hovedmateriale synes å være kostnadsmessig likeverdig med, eller bedre enn bruk av stål/betong når alle livssykluskostnader tas med. Ved dårlige grunnforhold forventes det at trealternativet kommer enda bedre ut på grunn av den betydelige lavere vekten av bygget.
  • Å bygge parkeringshus i tre synes å gi store fordeler med tanke på belastning på miljøet. Fordelene ligger primært i mindre utslipp av klimagasser, samt binding av karbon i treverket.

Summary

The goal of the project has been to develop an economic and environmentally friendly parking house, which is modularized and flexible, and is based on renewable and low polluting resources.

A concept is developed for parking houses on a site that is representative for a typically available building site that may be found in a city area. The limited size of the site at ca. 32 x 32 m brought a large challenge in finding an efficient layout for the parking house, as ramps and lanes necessarily takes up a relatively large portion of the space. At sites with greater length the utilization will gradually improve with each car width that may be added.

The principal solutions that are developed are largely based on modules, and are thus flexible and may be adjusted to other sizes and forms of a current building site. Besides, a modularized wood construction has a considerable advantage as it easily can be disassembled, so that the whole or parts of the building can be reused. A parking house in wood will be able to provide a “warm” and attractive character, which seems enriching to the local environment.

It has been central to the project to demonstrate reliability and functionality of the product, in addition to demonstrating that it can compete economically, energy wise and environmentally compared to other alternatives.

The project participants cover the most important parts of the vertical chain, which will be involved in the realization of such a project, namely: architect, building technical consultant, product supplier, developer, owner and management company, as well as the country’s most prominent R&D-institutes on the topic.